Verslag van Raadsplein vergadering over bestemmingsplan Assendorp 25 maart 2013

Om kwart over negen op maandag 25 maart kwam het bestemmingsplan Assendorp in de meningsvormende  vergadering van het Raadsplein aan de orde. In de nieuwe manier van vergaderen is het de bedoeling, dat de gemeenteraadsleden zich op de hoogte stellen van de problematiek. Zij kunnen kennis van de argumenten van insprekers en kunnen de wethouder vragen stellen over het standpunt van het College van burgemeester en wethouders. Vroeger heette dit een commissievergadering. Op de tribune zaten de leden van Bewonersbelang Deventerstraatweg, Vrienden van Assendorp en bewoners van de Deventerstraatweg. John Habers en Bram van Duinen hebben vervolgens ingesproken, waarbij op het grote  TVscherm beelden werden vertoond over de situatie.

Gemeenteraad zwolle  Wethouder Gerrit Piek 

                                                                                                                              Wethouder Gerrit Piek

Aanvullend heeft Anneke van Snick namens het VVA het woord gevoerd. Na wat korte vragen van de verschillende partijen aan de insprekers, konden de verschillende woordvoerders van de politieke partijen vragen stellen aan wethouder Gerrit Piek over het bestemmingsplan Assendorp. Het bleek dat de raadsleden eigenlijk alleen vragen en opmerkinge hadden over de situatie aan de Deventerstraatweg. Ale partijen vroegen zich af, waarom en wanneer het besluit was genomen, dat de grens tussen Assendorp en de Spoorzone was verschoven van het fietspad naar de voorgevels van de woningen. Na wat touwgetrek tussen raadsleden en de wethouder, gaf Gerrit Piek aan, dat dit was gedaan om technische redenen en niet omdat er allerlei stiekeme bouwplannen zijn in de Spoorzone. Hij gaf aan dat hij net als in 2008 nog steeds het standpunt huldigde, dat de plannen van Jo Coenen om de rijweg van de Deventerstraatweg naar achteren te schuiven en woningbouw en kantorenbouw dicht op de woningen te bouwen niet bij Zwolle en Assendorp passen. Wat hem betreft, wordt er op termijn, als de economie aantrekt op een schaal en in een stijl gebowud die aansluit op de bestaande bebouwing van Assendorp.

Spoorzone in beeld    Spoorzone BusstationSpoorzone Busstation

Spoorzone in beeld

In verband met de verplichting om voor 1 juli alle bestemmingsplannen te digitaliseren, omdat Zwolle anders geen leges meer kan vragen, is bij het bestemmingsplan Assendorp gekozen om de grens van Assendorp bij de Deventerstraatweg langs de perceelsgrenzen van de woningen te laten lopen.De wethouder stelde dat het absoluut de bedoeling was en nog steeds is, dat zowel bij de Spoorzone als bij de plannen voor Assendorp de bewoners van de Deventerstraatweg mee kunnen denken en praten over de plannen. Hij ging ervanuit dat Bewonersbelang Deventerstraatweg ook deel nam aan de Klankbordgroep. HIj toonde zich na afloop van de vergadering verbaasd, dat Bewonersbelang niet was toegelaten tot de Klankbordgroep en gaf aan, dat wij voortaan gewoon welkom waren. Tijdens de vergadering ergerden de gemeenteraadsleden zich aan det ontwijkende antwoorden van de wethouder en drongen er bij hem op aan op voortaan om een betere manier met bewoners te communiceren, zodat dit soort toestanden konden worden voorkomen. De raadsleden complimen-teerden de bewoners van de Deventerstraatweg met hun komst en inbreng.Tenslotte werd vanuit de gemeenteraad voorgesteld de twee bestemmingsplannen Assendorp en Spoorzone tegelijk te behandelen, waarbij op een of andere manier in die plannen wordt aangegeven, dat de Deventerstraatweg in zijn huidige vorm blijft bestaan met de woonstraat, fietspad en rijweg. Hoe dat precies kan worden geregeld, moet de komende twee maand helder worden. De wethouder ging na afloop van de vergadering nog in gesprek met bewoners en Bewonersbelang en vroeg om op korte termijn rond de tafel te gaan zitten. Voor het maken van dat eerste overleg is dinsdagmorgen inmiddels contact gelegd en wij wachten op een gespreksdatum.