Na het artikel in de Stentor op dinsdag 25 maart volgt er op woensdag nog een analyse artikel van journaliste Janine Stougie, waarin zij aangeeft, dat wethouder Gerrit Piek tijdens de vergadering er niet is geslaagd om de achterdocht bij de aanwezige bewoners van de Deventerstraatweg weg te nemen. Hieronder volgt het volledige commentaar gecombineerd met beelden van plannen uit 2007 en 2008: Citaat: Wethouder voedt de achterdocht
Dat plan ligt weliswaar in de prullenbak, maar hun angst is dat machtige organisaties als ProRail en NSpoort over hen heen gaan walsen zodra het economische tij keert. Dat gevoel wordt versterkt, omdat voor de Spoorzone de zogeheten Crisis- en Herstelwet geldt. Deze wet maakt het mogelijk ruimtelijke projecten versneld uit te voeren. Het wantrouwen wordt gevoed door het feit dat ze al maanden geen antwoord van de gemeente krijgen op hun vraag waarom de grens is verlegd. Ook in de gemeenteraad kwam het antwoord pas na lang aandringen. Met een omhaal van woorden meldde Wethouder Gerrit Piek dat er niets achter zit. Het is meer iets technisch. Namelijk dat het logischer lijkt om de grens tegen een muur te leggen in plaats van midden op een fietspad. Dat de buurt daarvan niet even van tevoren op de hoogte was gesteld was niet netjes gaf Piek toe. Zijn verontschuldigingen mochten niet baten. Het wantrouwen spatte van de publieke tribune. Het is voor de wethouder te hopen dat de reddingspoging van de raad de achterdocht weg kan nemen.
ASSENDORP
door Janine Stougie
ZWOLLE - Eigenlijk is er niets aan de hand. Ondanks dat Assendorp in het hernieuwd vast te stellen bestemmingsplan een stukje kleiner is geworden heeft dat formeel geen consequenties. Dat benadrukten de acht specialisten van de acht Zwolse politieke partijen op de commotie die bij bewoners van de Deventerstraatweg is ontstaan. Tot voor kort zou de grens tussen de nog te ontwikkelen Spoorzone en de wijk Assendorp langs het fietspad komen. Zonder overleg is de grens op hun gevel komen te liggen. Zodra de bewoners hun voordeur uitstappen staan ze in de Spoorzone. En met die Spoorzone hebben ze niet zulke goede ervaringen. Vijf jaar geleden was het nog de bedoeling om op de huidige Deventerstraatweg pal tegenover hun woningen meerdere appartementen-complexen van zo'n zeven meter hoog neer te zetten.
De raad wil zodra het bestemmingsplan van de Spoorzone er ligt, dat tegelijkertijd behandelen met dat van Assendorp. Op die manier kan de gemeente laten zien dat die grensverlegging alleen iets cosmetisch is, zoals de raad het verwoordde. Mochten er straks bouwplannen komen dan worden die echt niet zomaar doorgedrukt", verzekerde de raad.