Vragen aan gemeente Zwolle over Harry's Kringloopwinkel aan de Deventerstraatweg.

Vragen aan gemeente Zwolle over Harry's Kringloopwinkel aan de Deventerstraatweg.

Begin januari hebben we als Bewonersbelang vergadert over de  plannen voor de terugkeer van Harry's Kringloopwinkel aan de Deventerstraatweg. Wij hebben een aantal kanttekeningen en voorstellen ter verbetering op een rijtje gezet en deze vervolgens in een email met een aantal 3D foto's gestuurd aan de gemeente Zwolle. 

Kanttekeningen:

1.       Verkeersveiligheid. Er is zorg over de afstemming van de aan elkaar grenzende dubbele  in- uitrit van de Kringloop tegenover de uitrit van de Verenigingsstraat en de in-en uitrit van Firezone. Bij gelijktijdig aankomend en vertrekkend verkeer wordt uitzicht op het verkeer van de Deventerstraatweg geblokkeerd. Daarbij speelt ook nog het verkeer van en naar de Verenigingsstraat en het fietspad een rol. Er zullen veel  voetgangers en fietsers  de Deventerstraatweg gaan oversteken.  In het verleden, waren er al regelmatig aanrijdingen met zelfs dodelijke afloop. Het verkeer heeft namelijk op dit traject van de Deventerstraatweg een hoge snelheid, die regelmatig veel hoger ligt dan de toegestane 50 km/uur. Misschien moet er een vluchtheuvel komen, zoals bij de BONI.

2.       Parkeren. Op de tekening staan 20 parkeerplaatsen gepland. De parkeervakken liggen tegenover en worden aan de Firezonekant afgesloten met een hekwerk ( de ene tekening niet de andere wel). Is dit voldoende als je ook rekening moet houden met het laden en lossen van de eigen Kringloopvrachtauto en de “Poolse” bestel en vrachtautos die vaak meubilair afnemen? Komen klanten met personenautos, dan niet terecht in het parkeergedeelte van de Deventerstraatweg?

Kringloop parkeren overzicht          Kringloop parkeren overzicht

3.       Openingstijden en verlichting .Welke tijden zij toegestaan? Kan verlichting zo worden geplaatst dat ‘’s avonds er geen scherpe( led)verlichting in de woningen van de Deventerstraatweg schijnt. Op dit moment hebben veel bewoners al overlast van de scherpe niet afgeschermde lampen van Prorail op het spoor en rangeerterrein langs de Deventerstraatweg, waardoor de meesten ’s avonds de gordijnen moeten dichtdoen. Is daar trouwens ook wat aan te doen?

4.       Containers. Waar worden de containers met restafval geplaatst. Aan de achterkant aan de zijde van de kantine?

5.       Kleurstelling. Kan de kleur wat sober blijven .B.V. Donkergroen?, zodat het niet uitnodigend werkt voor de graffiti .

6.       Graffiti. Bewoners langs de Deventerstraatweg en de Verenigingsstraat hebben veel last (gehad) van grafitti op muren en garageboxen. Sinds het verdwijnen van de Kringloop is dat wat minder geworden. Hoewel op dit moment aan het begin van de Deventerstraatweg weer tags verschijnen op muren. Nu lokt zo’n pand, wat ’s avonds niet gebruikt wordt weer grafitti uit, wat vervolgens ook weer in de straten terechtkomt. Ligt er een schoonmaakplicht voor de eigenaar van de Kringloop, zodat beschilderingen direct worden verwijderd/schoongemaakt?

7.       Reclameuitingen. Zijn hier voorschriften aan verbonden of mag alles uitgestald worden aan de voorzijde van het gebouw. Zijn er voorschriften voor screens of andere reclameuitingen-borden?

8.    Tijdelijkheid. De vergunning wordt voor een tijdelijke termijn  voor 5 jaar afgegeven, maar er wordt ook aangegeven dat het nog eens met 5 jaar verlengd kan worden. Wat is daarvoor de voorwaarde. Stel dat de economie aantrekt en er plannen worden ontworpen voor  een invulling va de Spoorzone is dat dan een argument om de vergunning wel ofniet te verlengen?