20 november 2017
Gemeente Zwolle presenteert nieuwe hoogbouwplannen tijdens Spoorcafé.
Op woensdagavond 15 november 2017 is het Spoorcafé gehouden bij RAWspace, het atelier van kunstenaar Ronald Westerhuis aan de Willemsvaart. Van Bewonersbelang Deventerstraatweg en Vrienden van Assendorp waren o.a aanwezig Rudi Veldman-Bram van Duinen en Teo Dunning- Anneke van Snick. De presentatie werd gehouden door stedenbouwkundige Henk Snel en Willem Hein Schenk van het ontwerpbureau de Zwarte Hond. Dit bureau heeft van de gemeente Zwolle de opdracht gekregen om te onderzoeken hoe verstedelijking in de Spoorzone eruit kan komen te zien in termen van kwaliteit, extra bebouwing, nieuwe verbindingen en menging van wonen, werken en leren. Aan de hand van een aantal tekeningen schetste Willem Hein Schenk zijn visie voor de ontwikkeling van het gebied. Nu was het Spoorzonegebied langs de Deventerstraatweg de laatste jaren niet aan de orde is geweest, omdat de focus lag op het centrale stationsdeel met de verplaatsing van het busstation naar de zuidzijde en de keuze voor de busbrug. Hij benadrukte dat het belangrijk was dat op bepaalde locaties in het gebied de bouw van markante bebouwing essentieel is voor de ontwikkeling van het gebied.
Tot onze verbazing zagen we vervolgens op een aantal tekeningen dat er hoogbouw was gepland op het terrein van het zwembad, aan beide zijden van de Hoge Spoorbrug en op het terrein van de remise van het busstation tegen over de woningen tussen de Groeneweg en Groenestraat. De hoogbouw wordt vervolgens ook verder langs de Deventerstraatweg doorgezet, maar minder hoog. Dit was voor ons onverwacht, omdat zowel de gemeenteraad als de wethouders die betrokken waren bij de eerste plannen van rijksbouwmeester Jo Coenen uit 2008 bij herhaling aan de bewoners van de Deventerstraatweg en ons hebben toegezegd, dat de eventuele bebouwing langs de Deventerstraatweg op het niveau van de wijk zou komen te liggen. Ook is daarbij afgesproken dat de betrokken bewoners, belangengroepen als Bewonersbelang Deventerstraatweg en Vrienden van Assendorp vooraf geïnformeerd en betrokken zullen worden bij de ontwikkeling. De al meer dan 25 jaar bij de gemeente werkende aanwezige stedenbouwkundige Henk Snel is daar uiteraard van op de hoogte, maar dat heeft in ieder geval niet geleid tot een aanpak, waarbij met ons wordt rekening gehouden.
Het minste wat je van de gemeente kan verwachten is dat er een open communicatie met ons plaatsvindt. Tot begin van dit jaar waren er ten minste klankbordgroepen, waar zowel vertegenwoordigers van gemeente, ProRail, NS etc en belanghenden konden praten over mogelijke ontwerpen en ideeën. Daar werden ook afspraken gemaakt die vervolgens in deel klankbordgroepen werden uitgewerkt .Nu is dit inspraaksysteem vervangen door vrijblijvende cafétafel gesprekken in een op steeds verschillende locaties plaatsvindende Spoorcafe's, waarbij geen gestructureerde discussie en controle meer plaatsvindt door bewoners van een gebied.
De Hoge Spoorbrug
Hoe kan het dat de in 1883 in opdracht van de Staatsspoorwegen gebouwde Hoge Spoorbrug met zijn hoge historische en stedenbouwkundige waarde aan de zuidzijde aan beide zijden volledig wordt ingebouwd door nietszeggende hoogbouw. De Zwarte Hond heeft het over markeringspunten in het gebied, de zogenaamde specials die het gebied moeten versterken. Maar het is juist deze Hoge Spoorbrug die in zijn geheel inclusief de op- en afritten een SPECIAL zou moeten blijven. Vanaf die brug kon je vroeger het nu bebouwde landschap inkijken. Tijdens en na de Tweede Wereldoorlog kon je komst en vertrek van de Duitse overheersing letterlijk in beeld volgen.
Tweelinggebouw aan Deventerstraatweg
Vervolgens hoort volgens de Zwarte Hond bij een hoogbouw special aan de zuidzijde van de Hoge Spoorbrug natuurlijk ook een tweelinggebouw aan de Deventerstraatweg zijde. Het terrein met de busremise, die na de aanstaande verhuizing van het busstation in 20108-2019 naar de zuidzijde, is daarvoor het enige stuk grond dat in aanmerking komt. Dat betekent dat de woningen tussen de Groeneweg en Groenestraat hoge bebouwing tegenover zich krijgen, waardoor in de herfst tot de zomer het daglicht wordt beperkt en het vrije zicht op de treinen verdwijnt. Afhankelijk van de verdere gekozen hoogte langs de Deventerstraatweg geldt hetzelfde voor deze woningen, terwijl ook het zicht op de Hoge Spoorbrug weg is.
Dit is een onwenselijke situatie. Naar onze mening zou de gemeente nogeens moeten kijken naar de door gemaakte afspraken met ons als bewoners en in gesprek gaan, voordat er onherroepelijke plannen worden gemaakt voor de “Zwembad” en ” Deventerstraatweg” locatie in de Spoorzone.