Gemeenteraad stelt kritische vragen over plannen Deventerstraatweg in de Spoorzone

6 december 2018

Op maandag 17 december besluit gemeenteraad over Strategische plannen met Spoorzone en Deventerstraatweg.

Drie weken geleden op maandag 19 november heeft de gemeenteraad gepraat over de plannen van het College van B & W met de Spoorzone en de gebieden, die  onderdeel daarvan zijn, zoals de Deventerstraatweg. In ons bericht van 15 november hebben wij uitgelegd, dat vanuit ons oogpunt in deze Strategische Agenda gebiedsontwikkeling Spoorzone/Hanzeland opnieuw de woningbouw langs de Deventerstraatweg veel te dominant als uitgangspunt is gekozen.

Wij hebben de vergadering op de publieke tribune bijgewoond en de volgende dag het videoverslag afgekeken. Op donderdag 6 december hebben wij met het oog op de behandeling op maandag 17 december 2018 van deze Strategische Visie in de besluitvormende Raadsplein vergadering onze reactie op papier gezet. 

Hieronder de tekst van de brief aan de fracties in de Zwolse gemeenteraad.

Aan fracties gemeenteraad Zwolle Zwolle, 6 december 2018

Onderwerp: Raadsplein 17 december 2018. Strategische Agenda gebiedsontwikkeling Spoorzone/Hanzeland 

De uitspraken van de woordvoerders van de fracties en wethouder Anker over het deelgebied Deventerstraatweg hebben op drie  punten meer duidelijkheid gebracht.

1. De raadsleden hebben opnieuw net als in 2008 en 2013 benadrukt dat als er al gebouwd zou moeten worden in het gebied langs de Deventerstraatweg dit laagbouw zou moeten zijn, wat moet aansluiten bij het stedenbouwkundige en architectonische karakter van de bebouwing van Assendorp.

2. In de tweede plaats onderstreepte wethouder Anker nogeens, dat op het moment dat er plannen gemaakt gaan worden voor dit deelgebied,  bewoners van de Deventerstraatweg, maar ook bewoners van aangrenzende straten, vanaf het begin betrokken zullen worden bij de planvorming.(beginspraak)

3. Wethouder Anker sprak uit dat eventuele hoogbouw op het talud van de Hoge Spoorbrug aan de Assendorperzijde of op het terrein van  de busremise niet aan de orde is. 

Hoogbouw aan beide zijden van de Spoorbrug heeft  betrekking op  de twee woontorens aan beide zijden van de Spoorbrug bij de Hanzebadlocatie.

 

Opmerkingen bij de Debatronde van Raadsplein vergadering op 19 november 2018.

Tijdens de vergadering hebben wij vooral gelet op de bijdrage van de verschillende fracties m.b.t. het deelgebied Deventerstraatweg en vervolgens de reactie van  wethouder Anker.

De raadsfracties

Verschillende raadsleden onderschreven onze opvatting, dat  het College van B & W in de Strategische visie teveel nadruk legt op de woningbouw in het gebied en voorbijgaat aan de historie die bewoners hebben met de Deventerstraatweg.

Men miste  bij de uitgangspunten, dat  het Spoorzonegebied ook een bijdrage kan leveren aan 

* de waterproblematiek door middel van het aanleggen van een grote waterberging, 

* aan de parkeerdruk van Assendorp door realiseren van parkeervoorzieningen en 

* aan het grote groentekort door de aanleg van een  park aan de zuidzijde van Assendorp.

Tevens vroeg men zich af of gezien de uitspraken van ProRail over het toekomstige tekort aan opstelterreinen en de verdubbeling van de spoorlijnen naar b.v. Enschede en discussie over de Berlijn verbinding, of een deel van het Spoorzonegebied langs de Deventerstraatweg wel vrij gaat komen.

Wethouder Anker

Planteam en inspraak. De wethouder gaf aan dat voorlopig, de komende jaren de ontwikkeling van het gebied langs de Deventerstraatweg niet aan de orde is. Er wordt voorlopig danook geen planteam samengesteld, dat  zich bezighoudt met de plannen voor de Deventerstraatweg.

Zodra dat wel het geval is worden ook de inspraak-meedenk mogelijkheden van de bewoners grenzend aan het gebied van de Deventerstraatweg georganiseerd.

Inspraakelite. Hij had waardering voor de inzet van de actieve bewoners, maar het waren altijd maar dezelfde gezichten die hij zag tijdens het Spoorzone café. Hij zou toch graag ook de mening willen horen van de Assendorpers in dat gebied. Enkele raadsleden sloten hierop aan. De term inspraak- elite kwam voorbij

 

Kanttekening. Voor ons, leden van Bewonersbelang Deventerstraatweg, maar ook voor de Vrienden van Assendorp voelt dat niet lekker. De actieve leden zijn woonachtig langs de gehele Deventerstraatweg,  van Hortensiastraat tot de van Karnebeekstraat. Sommige zijn hier geboren en opgegroeid , anderen wonen hier al tientallen jaren en hebben het landelijk gebied zoals de Assendorperlure  aan de overzijde van de Deventerstraatweg nog meegemaakt voordat het bebouwd werd. Als we kritisch zijn over mogelijke hoogbouw voor de deur, dan komt dat door onze ervaring met de monotone hoogbouw-kantorenbouw  in Hanzeland, die destijds ook als architectonische hoogstandjes aan de man werden gebracht. Ook nu staat op onderstaande schets weer  “hoogwaardige architectuur”  vermeld bij de 40 meter hoge  woontorens bij de Hanzebadlocatie.

 

 

Omlegging Deventerstraatweg. Ook sprak wethouder Anker zich uit over de omlegging van de Deventerstraatweg naar achteren. Volgens hem was dat idee door buurtbewoners  geopperd tijdens een Spoorzone café bijeenkomst. Dit idee zou een langdurige wens zijn van bewoners en hij had dit idee meegenomen in de tekst over het deelgebied Deventerstraatweg. Dit is natuurlijk vreemd. Het idee van de omlegging was een idee van Coenen cq stedenbouwkundigen  in 2008 en is in de latere plannen en tekeningen steeds weer herhaald.

 

Kanttekening. De consequentie van dit idee was toen en dat is nog steeds, dat door de omlegging van de Deventerstraatweg  eventuele nieuwe woningbouw, met een toegestane bouwhoogte volgens het  geldende bestemmingsplan Spoorzone ,  leidt tot het wegvallen van bezonning en licht voor de huidige bewoners van de Deventerstraatweg.

Wij zijn niet per definitie  tegen wegomlegging als er een waterberging wordt aangelegd met een groen park een geïntegreerd  parkeerterrein en met bescheiden bebouwing van b.v. 6 meter.

Op 26 november 2018 heeft u als raad inmiddels besloten, dat de huidige Hoogbouwvisie uit 2008 geactualiseerd dient te worden.

Tenslotte.

Woensdag 19 september 2018 heeft Herman Aarts een prachtig boek uitgegeven met de titel Assendorp. Niet zomaar een Zwolse wijk.

Bijzondere aandacht krijgt ook de geschiedenis van de Hoge Spoorbrug, waarbij inzichtelijk wordt  gemaakt dat dit niet voor niets een rijksmonument is.  

Wij hopen, dat het College van B & W vanuit die geschiedenis nogeens nadenkt of de bouw van woontorens  van 15 en 40 meter hoog op het talud van de Hoge Spoorbrug bij de Hanzebad locatie wel wenselijk is. Deze brug is uniek in Nederland en  is zelf toonbeeld van hoogwaardige architectuur met een prachtige historische achtergrond, die terug gaat tot de bouw in 1883.

 

Wij kunnen ons voorstellen, dat gezien de herhaaldelijke discussie over de woningbouw langs de Deventerstraatweg, dat een motie zou kunnen worden ingediend, waarin wordt gesteld, dat indien er eventueel woonbebouwing  in beeld komt , dat dit moet aansluiten bij het stedenbouwkundige en architectonische laagbouw karakter van de bebouwing van Assendorp.

Vriendelijke groeten,

Namens Bewonersbelang Deventerstraatweg,

Bram van Duinen bramvanduinen@xs4all.nl 06-44748214

Schriftelijke reacties kunt u zenden naar

John Habers, secretaris. Deventerstraatweg 131 8012 AE Zwolle. John.habers@planet.nl