Maandag 7 januari is in de gemeenteraadsvergadering de Spoorzone aan de orde geweest. Door projectleider Rob Tutert werd een uitgebreide presentatie gehouden. Zijn presentatie was opgedeeld in zes blokken. Achtereenvolgens kwamen aan bod: De Opgave, het Gebied, de OV-knoop, de Reizigerstunnel, de Spoorse voorzieningen en het Proces. Na elk onderdeel was er gelegenheid voor het stellen van vragen. De meer technisch inhoudelijke vragen werden beantwoord door dhr.Tutert. Projectwethouder Piek beantwoordde namens het college de politiek bestuurlijke vragen. Er werden door de woordvoerders vele vragen gesteld. De drie varianten voor de ontsluiting van de busterminal zijn nog moeilijk te vergelijken. De plaatjes van de variant met de overkluizing zien er prachtig uit, terwijl de fly-over geen gezicht is. Er is nog te weinig inzicht om een keuze te maken. Wat de reizigerstunnel betreft is er bij de fracties verbazing over ontstane situatie. Men voelt zich met de rug tegen de muur gezet. Hoe kan het dat er niet veel eerder duidelijk was hoe de busterminal het beste kan worden aangesloten op de reizigerstunnel. Wethouder Piek gaf aan dat ProRail er veel aangelegen is op korte termijn de toenemende reizigersstroom te kunnen accommoderen. Ondanks de overal goede samenwerking, werd prioriteit gegeven aan het eigen project. Bovendien is het pas enkele maanden geleden definitief duidelijk geworden dat voor de busterminal het eilandperron de voorkeur heeft. De Spoorse voorzieningen Vanaf het begin van de planvorming van de Spoorzone, bestemmingsplan Hessenpoort en Structuurplan Zwolle is de Hessenpoort in beeld als rangeerterrein voor de vele treinen die 's nachts moeten worden opgesteld.Daarvoor is in het bestemmingsplan Hessenpoort ruimte gereserveerd tussen de Hessenpoort en de spoorlijn nasar Meppel. Ook zou het laad - en losperron van van Gend en Loos daar een plek kunnen krijgen. Wat betreft de Spoorse voorzieningen hebben een aantal fracties de indruk dat de mogelijke realisatie op Hessenpoort te snel wordt afgeschreven. Het zou een geweldige kans zijn voor de ontwikkeling van dit bedrijventerrein. Enkele fracties menen dat er te veel naar de voordelen op korte termijn wordt gekeken. Aan het eind van de bespreking memoreert de voorzitter de toezeggingen. Er komt een korte notitie over de economische ontwikkelingsmogelijkheden van Hessenpoort bij vestiging van de Spoorse voorzieningen aldaar. Het college zal schriftelijk reageren op de brieven van de heer Hack, met name op de brief over de Spoorse voorzieningen. Een afschrift van de reactie zal aan de raad worden gezonden. Alle fracties stemmen in met het voorstel om het onderwerp Spoorzone te agenderen voor een B-raad. Op 21 januari wordt er dus over het onderwerp gedebbateerd en een besluit genomen over de twee voorliggende beslisnota’s.